Poplatky za prednostné vyšetrenia zrušené

Autor: Juraj Blanár | 11.3.2015 o 19:34 | (upravené 11.3.2015 o 19:45) Karma článku: 8,08 | Prečítané:  632x

Podarilo sa. Parlament schválil zrušenie poplatkov za niečo, čo nie je v okolitých európskych štátoch. Pacienti boli povinní platiť za to, že ich lekári prijali prednostne na vyšetrenie, hoci samotné vyšetrenia mali ešte preplácané zo zdravotných poisťovní.

A na otázku od pacientov „prečo lekári vyberajú poplatok za prednostné vyšetrenie zatiaľ čo my ostatní musíme čakať?“ sme nevedeli odpovedať.  Niektorí ľudia však vyvolávajú dojem, ako keby išlo zdravotníctvo skolabovať len kvôli výpadku tohto poplatku. Ja si myslím, že ak by niekomu patrili poplatky za prednostné, tak sú to pacienti, ktorí čakali v čakárňach. Oni mali dostávať tie financie, že trpezlivo čakali. Nie, netvrdím, že lekári sú zlí len preto, že im bývalý minister zdravotníctva Zajac umožnil vyberať tento poplatok. Mimochodom v zdôvodnení zákona za zavedenie tohto poplatku minister vtedy uviedol iba túto vetu: „umožňuje poskytovateľom zdravotnej starostlivosti požadovať úhradu za poskytnutú zdravotnú starostlivosť a služby spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v prípade nadštandardných služieb“. Čo je na tom nadštandardné, keď vyberiete peniaze len za to, že niekomu umožníte, aby ostatných predbehol!?

Mnohí lekári preto ani nesiahli po tomto poplatku od kedy bol zavedený.  Jeden mi povedal, keď som sa ho spýtal prečo ho nevyberá a pritom tu má plno, že všetkých svojich pacientov dôverne pozná a nevedel by sa im pozrieť do oči. Toto hovorí samo za seba.  Práve naopak. Mnoho z nich vykonáva svoju prácu skvele a s pokorou, ale aj medzi nimi sa našli takí, ktorí zneužívali nedokonalosti starého zákona, ktorý nám tu zanechal minister Zajac. Vďaka jeho liberalizácii zdravotníctva sú dnes mnohé činnosti v nemocniciach, poliklinikách i samotné ambulancie v súkromných rukách. Zdravotníctvo sa stalo predmetom biznisu a to potom vidieť aj na bujnejúcich poplatkoch za objednanie, tvorbu poradovníkov, tlač pozývacich lístkov, prevádzku príjmových kancelárii, klimatizáciu či vypisovanie predpisu alebo tzv. paušálne administratívne poplatky atď. Mám veľa podnetov od ľudí-pacientov, ktorí platili stovky eur za prednostné prijatie na vyšetrenie, a aj napriek tomu museli čakať. Ale platenie ich neobišlo.

Pán prezident SR uviedol  v zdôvodnení, keď vrátil zákon späť do parlamentu, že citujem: „Objednanie pacientov na konkrétny čas by malo byť štandardom, ktorý umožní lekárovi manažovať pacienta tak, ako je to obvyklé aj v iných členských štátoch EÚ. V tejto súvislosti nie je bez významu, že poplatky za objednanie na konkrétny čas nie sú zavedené v žiadnom inom členskom štáte EÚ.“ Dodávam , že tiež nemôžeme platiť za to, čo preplácajú zdravotné poisťovne. Tie zdravotné poisťovne, ktoré v roku 2013 vykázali zisk vo výške 68,7 miliónov eur. Aj tieto zisky by mali byť použité pre starostlivosť o pacientov, ktorí by nemali platiť za úplné samozrejmosti. Je totiž na lekároch, aby si manažovali svoj pracovný čas tak, aby u nich pacienti zbytočne nečakali a bola im poskytnutá zdravotná starostlivosť. A ak toho majú niektorí lekári veľa pretože chýbajú lekári špecialisti v systéme, treba pustiť do systému nových, ale neriešiť  prenášaním na pacienta platením poplatkov. Pretože tým sa podstata problému  nevyrieši, ale  len sa predlžuje.  Verím, že novelou zákona o poplatkoch sa vnesie do tohto súčasného chaosu poplatkov poriadok v prospech dobrého vzťahu medzi pacientom a lekárom.  

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šanca zrušiť Mečiarove amnestie zostáva živá, parlament ju posunul ďalej

Parlament schválil aj vládnu deklaráciu, ktorá amnestie odsudzuje.

KOMENTÁRE

Lexu by azda dokázala dostať ultraprecízna formulácia

Deklarácia, čo navrhuje Fico, je výborná forma, ale zlý text.

TECH

Zistili, prečo Samsungu vybuchovali a horeli mobily

Pri Galaxy Note 7 nešlo o záhadnú chybu, ale o zlú konštrukciu.


Už ste čítali?